Οι αφίξεις από το εξωτερικό τον Ιούνιο στο αεροδρόμιο του Ακτίου ξεπέρασαν επιτέλους τα μεγέθη του περυσινού Ιουνίου. Συγκεκριμένα φέτος τον Ιούνιο έφτασαν στο Άκτιο 27810 τουρίστες σε σχέση με τους 26930 του Ιουνίου του 2010. Ήρθαν επιπλέων δηλαδή σε σχέση με τον περσυνό μήνα 880 άτομα. Βέβαια στο σύνολο του εξαμήνου Ιανουάριος - Ιούνιος οι αφίξεις στο Άκτιο είναι μειωμένες από την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Συγκεκριμένα πέρυσι είχαμε 49912 αφίξεις ενώ στο εξάμηνο φέτος είχαμε 48331 δηλαδή 1581 άτομα λιγότερα.
Το απογοητευτικό είναι ότι μόλις 3 ελληνικά αεροδρόμια έχουν μείωση αφίξεων στο εξάμηνο φέτος σε σχέση με πέρυσι, με το Άκτιο να έχει την μεγαλύτερη μείωση με 3,17%, το Ελ. Βενιζέλος με μείωση 3,02% και της Σκιάθου με μείωση 2,39%.
Την αντίθετη όψη παρουσιάζουν τα αεροδρόμια της Ρόδου και της Κω που παρουσιάζουν μια αύξηση στο εξάμηνο της τάξης του 33% και 31% αντίστοιχα.
Στο σύνολο των ελληνικών αεροδρομίων έχουμε μια αύξηση της τάξης του 9,52% σε σχέση με πέρυσι. Το Ηράκλειο και η Θεσσαλονίκη συμπληρώνουν τα αεροδρόμια με αύξηση πάνω από τον μέσο όρο.
Σημαντικό ρόλο της αύξησης στα 4 παραπάνω αεροδρόμια έπαιξαν οι νέες φέτος πτήσεις των low cost αερογραμμών στις περιοχές αυτές.
Η ανταγωνιστική με εμάς Κεφαλονιά έχει μια αύξηση 3,4% στις αφίξεις το πρώτο εξάμηνο 2011 σε σχέση με πέρυσι.
Οι μειωμένες αφίξεις στο Άκτιο αλλά και η αυξανόμενη προτίμηση των tour operators προς την Πάργα, επηρεάζουν αρνητικά την Λευκάδα. Παρόλο που η ποιότητα του τουριστικού προϊόντος στην Πάργα είναι υποδεέστερη από αυτό της Λευκάδας, τουλάχιστον τα 2 τελευταία χρόνια, βλέπουμε τους tour operators να προωθούν τον κόσμο τους προς την Πάργα.
Γιατί όμως ;
Η Πάργα άνοιξε σαν εναλλακτικός προορισμός για όσους τουρίστες είχαν επισκεφτεί ήδη την Λευκάδα και οι εταιρείες ήθελαν να τους ξαναφέρουν στην περιοχή (ίδιο αεροδρόμιο, ίδια charter κλπ). Τώρα η Πάργα πουλιέται σαν αυτόνομος και κύριος τουριστικός προορισμός. Τα προβλήματα αποχέτευσης, σκουπιδιών, κυκλοφορίας, ηχορύπανσης που παρουσιάζει, η έλλειψη παραλιών κλπ δεν πτοούν τους tour operators.
Γιατί;
Η στροφή του μαζικού τουρισμού των tour operators από την Λευκάδα και ιδιαίτερα την ευρύτερη περιοχή του Νυδριού προς την Πάργα έγινε πριν 3-4 χρόνια όταν Περιγιάλι και Νυδρί ήταν όλο σκαμμένο για τον βιολογικό καθαρισμό τον Μάιο και τον Ιούνιο.
Στη συνέχεια οι tour operators βρήκαν χαμηλότερες τιμές καταλυμάτων στην αναπτυσσόμενη Πάργα. Σημαντικότατος επίσης παράγοντας που δεν ακούγεται όμως στην τουριστική "πιάτσα" αποτελεί το γεγονός της αποτυχίας των 4-5 τοπικών πρακτόρων εισερχόμενου τουρισμού στη Λευκάδα να πουλήσουν εκδρομές σε μεγάλο ποσοστό των τουριστών αυτών, με αποτέλεσμα οι ξένοι tour operators να χάνουν αρκετά χρήματα από τις σχετικές προμήθειες και παράλληλα να έχουν και μικρότερες τιμές καταλυμάτων. Τα πακέτα προς Λευκάδα και Πάργα βγαίνουν στις ίδιες τιμές αλλά τα κέρδη από την Πάργα για τους tour operators είναι μεγαλύτερα. Θέλουν και μπορούν να προωθήσουν τον κόσμο στην Πάργα και το κάνουν.
Το γιατί έχουν αποτύχει οι Λευκαδίτες πράκτορες να πουλάν εκδρομές;
Το προϊόν που πουλάνε παραμένει ίδιο τα τελευταία 15 χρόνια. Greek Night σε απόκεντρη ταβέρνα, ο γύρος του νησιού με λεωφορείο και island hoping με μικρό καραβάκι. Δεν έχουν αναπτύξει νέα προϊόντα, σύγχρονα και με φαντασία που να προκαλούν τον τουρίστα να τα αγοράσει, ενώ ο ανταγωνισμός από τους τοπικούς επιχειρηματίες τους έχει ξεπεράσει. Εστιατόρια οργανώνουν μόνοι τους greek nights με καλύτερη ποιότητα και φτηνότερες τιμές, στην αγορά της ημερήσιας κρουαζιέρας ιδιώτες έχουν κατασκευάσει σύγχρονα και μεγάλα σκάφη, χρησιμοποιούν μια επιθετική πολιτική marketing οι ίδιοι προς τον πελάτη χωρίς μεσάζοντες και ανταγωνίζονται στις τιμές.
Το αποτέλεσμα είναι να χάνουν κέρδη οι tour operators που ελέγχουν τον μαζικό τουρίστα.
Οι τοπικοί πράκτορες πρέπει να αναθεωρήσουν τον ρόλο τους. Βρίσκονται σε συνεχή ανταγωνισμό μεταξύ τους στο να φέρουν στη Λευκάδα νέα γραφεία και νέες αγορές ενώ ταυτόχρονα χάνουν τον κόσμο που έφερναν κατά το παρελθόν. Βρίσκουν απίθανες δικαιολογίες γι αυτό ρίχνοντας τα βάρη μόνο στους άλλους (ξενοδόχοι, εστιάτορες, τοπικοί άρχοντες, αεροδρόμιο κλπ). Ο τόπος τους χρειάζεται, οι μεσάζοντες είναι απολύτως απαραίτητοι αλλά πρέπει να σταθούν στο ύψος τον περιστάσεων. Πρέπει να αναβαθμίσουν το προϊόν τους.
Μια σχετική προσωπική εμπειρία ήταν η περυσινή προσπάθεια όπου δημιουργήθηκε σχολή θαλάσσιου kayak στο Περιγιάλι. Το προϊόν περιελάμβανε εκπαίδευση αλλά και θαλάσσιες διαδρομές στην περιοχή. Κατά τον μήνα Αύγουστο έγινε εκτεταμένη προώθηση και προβολή του προϊόντος στη περιοχή, ενώ έγιναν επίσης οι σχετικές επαφές με τους πράκτορες της περιοχής ώστε να εντάξουν το προϊόν στο χαρτοφυλάκιο τους, για τις επαφές τους με τους tour operators. Tο αποτέλεσμα ήταν ότι το είδαν σαν ανταγωνιστικό προϊόν με τα απαξιωμένα προϊόντα που προσπαθούν να πουλήσουν. Για μένα επιχειρηματικά η λύση είναι να δραστηριοποιηθώ στην Πάργα ή στη Ζάκυνθο.
Η Λευκάδα όμως;
Το νησί έχει ανάγκη από άτομα με εμπειρία στην τουριστική αγορά. Τα άτομα αυτά υπάρχουν και είναι γνωστά στη πιάτσα. Πρέπει όμως να δουν την Λευκάδα με περισσότερη φαντασία, να εφαρμόσουν τις εμπειρίες που έχουν στα πολλά ταξίδια που κάνουν, να κάνουν προτάσεις για βελτίωση του τουριστικού προϊόντος μας και να καθοδηγούν τέλος όλους εμάς προς την σωστή κατεύθυνση. Αυτός είναι ο ρόλος του τουριστικού μεσάζοντα αλλιώς θέτουν μόνοι τους τον εαυτό τους εκτός αγοράς και δυστυχώς και την Λευκάδα.
ΠΗΓΕΣ:
- http://akiskalyvas.blogspot.com/
- http://www.europetravel.gr/userfiles/file/JUNE_2011_10%20(billingual%20version).pdf [accessed 27/7/2011]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου