Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

translate

Σάββατο, 9 Απριλίου 2011

6/7/1999 : “ΟΙ ΑΟΡΑΤΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΩΝ ΑΓΩΝΩΝ” γράφει ο Άκης Καλύβας στα "Νέα της Λευκάδας"

“ΟΙ ΑΟΡΑΤΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΩΝ ΑΓΩΝΩΝ” γράφει ο Άκης  Καλύβας.


Ο  αγώνας ταχυπλοΐας FORMULA 3 μέρος του παγκόσμιου πρωταθλήματος διοργανώθηκε  στο Νυδρί με απόλυτη επιτυχία. Η Λευκάδα όχι μόνο δεν έχασε την διεθνή προβολή που της παρείχε το γεγονός αυτό αλλά απέδειξε ότι μπορεί να διοργανώνει διεθνούς κύρους αθλητικές εκδηλώσεις. Από την μεριά μου θέλω να συγχαρώ πρώτα απ’ όλα τους αθλητές που έτρεξαν και βεβαίως όλους όσους προσπάθησαν για την διοργάνωση του διημέρου αυτού αλλά και του αντίστοιχου που έγινε πέρυσι  και άνοιξε τον δρόμο για την φετινή διοργάνωση.
Σκοπός της παρέμβασης μου όμως σήμερα δεν αποτελεί ούτε ο αθλητικός απολογισμός των αγώνων ούτε  ο σχολιασμός της διοργάνωσης γενικότερα. Θέλω να ασχοληθώ με τέσσερα παιδιά που ενώ βρίσκονταν στο κέντρο της πίστας των αγώνων κανείς δεν τα πρόσεξε παρόλο που αποτελούσαν το βασικότερο στοιχείο της διοργάνωσης. Σας παρουσιάζω λοιπόν τους αόρατους ήρωες των αγώνων που αποτελούσαν το “RAPID RESPONCE RESQUE TEAM” ή στα ελληνικά την ομάδα διάσωσης άμεσης επέμβασης.
Η καλή διοργάνωση προϋποθέτει ένα πλήθος παραγόντων που για την εξασφάλισή τους πολλοί ασχολήθηκαν. Διοργάνωση όμως χωρίς ομάδα διάσωσης δεν υφίσταται. Η ομάδα αυτή έχει την αρμοδιότητα της χρήσης κόκκινης σημαίας που σημαίνει ότι μπορεί κατά την κρίση της να σταματήσει και να ακυρώσει τους αγώνες. Ο γενικός κομισάριος των αγώνων έχει στην κατοχή του βέβαια την δεύτερη κόκκινη σημαία που τον κατατάσσει όμως ιεραρχικά στο ίδιο επίπεδο με την ομάδα διάσωσης για την απόφαση ακυρώσεως των αγώνων.
Σε ολόκληρη την Αγγλία όπου το συγκεκριμένο άθλημα ανθεί υπάρχουν πέντε συνολικά ανάλογες ομάδες ενώ η ομάδα των φίλων μας αποτελείται συνολικά από 15 άτομα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η ενασχόληση των ατόμων αυτών με την διάσωση δεν αποτελεί επάγγελμα αφού δεν πληρώνονται αλλά χόμπι πράγμα όμως  που δεν  μειώνει τον επαγγελματισμό που τους διακατέχει.
Τα άτομα που αποτέλεσαν την ομάδα διάσωσης ήταν:
Α) ο Scott Shrimpton, 30 ετών και είναι δημόσιος υπάλληλος της αγγλικής πολεοδομίας, Ασχολείται με την διάσωση τέσσερα χρόνια είναι δύτης και αποτελούσε τον αξιωματικό της ομάδας διάσωσης. Ήταν μέλος της ομάδας διάσωσης και πέρυσι στους αγώνες στο Νυδρί.
Β) η Samantha Bird 25 ετών που δουλεύει σαν ηλεκτροκολλήτρια σε εργοστάσιο. Αποτελούσε πλήρωμα  της ομάδας διάσωσης και έχει ένα χρόνο που ασχολείται με το αντικείμενο
Γ) ο Graham Johnson είναι 48 ετών και ιδιοκτήτης μανάβικου. Η θέση του είναι καπετάνιος του σκάφους και δύτης και έχει επτά χρόνια εμπειρία στη διάσωση.
Δ) ο Simon Antill, 32 ετών είναι ασφαλιστής και στην ομάδα είχε την θέση του δύτη.
Πρέπει να αναφέρουμε επίσης ότι στο σκάφος υπήρχε ένας γιατρός  ενώ το πλήρωμα συμπλήρωνε ο  Lorry Campell, 36 ετών κάτοικος  Λευκάδας . Ο Lorry παραχώρησε το σκάφος της ομάδας διάσωσης που ήταν ένα εξάμετρο φουσκωτό OCEAN RIB με δύο μηχανές HONDA 50 HP.
Η ομάδα αυτή στην Αγγλία καλύπτει τις ανάγκες διάσωσης των τοπικών αγώνων ταχυπλοΐας στο Oulton Broad στο Suffolk , κάθε Πέμπτη απόγευμα. Τα σαββατοκύριακα καλύπτουν τους Εθνικούς αγώνες καθώς και αγώνες θαλασσίου σκι. Οι απαιτήσεις μιας διάσωσης τους υποχρεώνουν σε συνεχή εκπαίδευση στα παρακάτω αντικείμενα :
α) ιατρική διάγνωση και παροχή πρώτων βοηθειών , β) κατάδυση, γ) εξειδικευμένη κατάδυση για διάσωση, δ) χρήση τηλεπικοινωνιών , ε) πυρασφάλεια και πυρόσβεση, στ) καθορισμός της πίστας των αγώνων , ζ) κανονισμοί των αγώνων, η) εφαρμογή κανόνων ασφαλείας , θ) πλοήγηση σκαφών, ι) περισυλλογή θύματος και μεταφορά του στο ασθενοφόρο και ια) ανέλκυση σκαφών.
Τα καθήκοντα της ομάδας αρχίζουν  με τον καθορισμό της πίστας . Προέχει πάντα η ασφάλεια των οδηγών και των θεατών. Η κατάσταση του ανέμου πολλές φορές δίνει μία δυνατότητα μόνο στο στήσιμο της πίστας. Οι θέσεις των κερκίδων και των καμερών της τηλεόρασης παίζουν δευτερεύοντα ρόλο. Ο κόλπος του Νυδριού παρουσιάζει το συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλα μέρη ότι υπάρχουν πολλαπλές δυνατότητες στησίματος της πίστας. Όσοι παρακολούθησαν και τους περσινούς αγώνες διαπίστωσαν ότι φέτος η πίστα ήταν διαφορετική. Η ομάδα διάσωσης έχει καθοριστικό λόγο στο στήσιμο των pits, στη θέση των ασθενοφόρων και της πυροσβεστικής, καθώς και στην θέση των καυσίμων και των γερανών.
Η ομάδα επισκέπτεται έναν - έναν τους οδηγούς και τα σκάφη τους. Ελέγχουν στα σκάφη τον μηχανισμό αποδέσμευσης του καλύμματος της θέσης του οδηγού, τις ζώνες ασφαλείας, την μέθοδο αποδέσμευσης του τιμονιού, την ύπαρξη φιάλης αέρα κάτω από το κάθισμα του οδηγού, τους διακόπτες  α) που σβήνει η μηχανή β)  τρόμπας καυσίμου και γ) απομόνωσης  της μπαταρίας καθώς και τους κρίκους ανέλκυσης του σκάφους. Στους οδηγούς αφού ελέγξουν  το σωσίβιο, την άκαυστη στολή και το κράνος τους ενημερώνουν για τα θέματα ασφαλείας.
Μετά από όλα αυτά μπαίνουν στο σκάφος τους και βρίσκονται στη μέση της πίστας σε πλήρη ετοιμότητα. Οι δύτες φορούν  συνεχώς  τον εξοπλισμό τους πάνω στο σκάφος. Για την σωστότερη παρατήρηση ο ένας δύτης παρατηρεί την μισή πίστα προς την μια σημαδούρα και ο άλλος την άλλη μισή  προς την απέναντι σημαδούρα. Το τρίτο μέλος παρατηρεί την τρίτη σημαδούρα καθώς και τους κριτές. Ο καπετάνιος παρατηρεί όλη την πίστα αλλά έχει και τις τηλεπικοινωνίες.
Σε κατάσταση ετοιμότητας παραμένουν μέχρι το τέλος του αγώνα και για την ομάδα διάσωσης πετυχημένος αγώνας είναι αυτός χωρίς ατυχήματα όπως αυτός στο Νυδρί πριν λίγες μέρες.
Στο επόμενο φύλλο θα αναφερθούμε στις ενέργειες της ομάδας διάσωσης σε περίπτωση ατυχήματος και συγκεκριμένα στα δυο ατυχήματα κατά την διάρκεια των περσινών αγώνων στο Νυδρί καθώς και στα πιθανά είδη ατυχημάτων. Θα αναφέρουμε επίσης τους βαθμούς επικινδυνότητας του αθλήματος καθώς και τις εντυπώσεις της ομάδας μας από την Λευκάδα.


“ΟΙ ΑΟΡΑΤΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΩΝ ΑΓΩΝΩΝ” μέρος  2ο      γράφει ο Άκης  Καλύβας.

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα μας στην ομάδα διάσωσης του  αγώνα του παγκόσμιου πρωταθλήματος ταχυπλοΐας FORMULA 3  που διοργανώθηκε  στο Νυδρί , θα αναφερθούμε στις ενέργειες της σε περίπτωση ατυχήματος και συγκεκριμένα στα δυο ατυχήματα κατά την διάρκεια των περσινών αγώνων.
Πέρυσι λοιπόν  στους αγώνες του Νυδριού είχαμε τρεις εκκινήσεις , δύο ατυχήματα, ευτυχώς όμως χωρίς τραυματισμούς και οι αγώνες τερματίστηκαν ένα γύρω πριν τον κανονικό τερματισμό λόγο του δεύτερου ατυχήματος. Πολλοί  θεατές συγχέουν την στραβοτιμονιά του ατυχήματος με την θεαματικότητα του αγώνα. Για τους γνωρίζοντες όμως κάθε ατύχημα προέρχεται από μια λάθος ενέργεια και μπορεί να οδηγήσει σε τραγικές καταστάσεις.
Στο πρώτο ατύχημα πέρυσι ένα σκάφος πιθανών λόγο κυματισμού ανασηκώθηκε η πλώρη του και αναποδογύρισε πέφτοντας με την με την πρύμνη στο νερό. Το σκάφος βρέθηκε όλο κάτω από το νερό ενώ εξείχε μόνο λίγο η πρύμνη του. Ο οδηγός ήταν παγιδευμένος μέσα στο cockpit  κάτω από το νερό.
Στην περίπτωση αυτή η ομάδα διάσωσης αφού σηκώσει κόκκινη σημαία προσπαθεί να πλησιάσει το βυθισμένο σκάφος όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Η πορεία προσέγγισης είναι καθοριστικής σημασίας διότι πρέπει να αποσπάσει την προσοχή όλων των άλλων οδηγών που τρέχουν με ταχύτητες 170 χιλιομέτρων την ώρα ώστε να αποφύγουν να συγκρουστούν είτε με το σκάφος διάσωσης είτε με το βυθισμένο σκάφος.
Στην περίπτωση μας το σκάφος διάσωσης προσέγγισε γρήγορα μεν αλλά με μια ελλειπτική τροχιά το βυθισμένο σκάφος και σταμάτησε μπροστά του ώστε να το προστατεύει από την πορεία των άλλων σκαφών. Ο ένας δύτης έπεσε στην πρύμη του καταμαράν και βούλιαξε περισσότερο την μηχανή του ώστε η πλώρη να βγει περισσότερο έξω από το νερό και να φανεί ο οδηγός. Ο δεύτερος δύτης έπεσε δίπλα στη θέση του οδηγού. Ο οδηγός δεν είχε χάσει τις αισθήσεις του και ενώ ήταν κάτω από το νερό έλυσε την ζώνη του , έβγαλε το κράνος του αλλά ήταν ακόμα παγιδευμένος στο cockpit. Ο δύτης πλησιάζοντας προσπάθησε να δει αν ο οδηγός είχε τις αισθήσεις του , τον απελευθέρωσε, από την θέση του και αρπάζοντάς τον προσπάθησε να προσδιορίσει τυχόν τραύματα του. Μεταφέρθηκε με την βοήθεια ειδικού φορείου πάνω στο σκάφος διάσωσης. Στην περίπτωση μας ο οδηγός ήταν πανικοβλημένος αλλά χωρίς τραυματισμούς και οδηγήθηκε στην ακτή.  Σε περίπτωση τραυματισμένου οδηγού τα μέλη της διάσωσης που είναι πάνω στο σκάφος αφήνουν τους δύτες στο νερό και βγαίνουν μαζί με το σκάφος στο ειδικά διαμορφωμένο σημείο της ακτής  πίσω από την θέση των ασθενοφόρων. Αναφέρουμε ότι το Σάββατο φέτος  η ομάδα διάσωσης σταμάτησε την προπόνηση των σκαφών γιατί το συγκεκριμένο σημείο ήταν γεμάτο από κόσμο.
Ένα δεύτερο σκάφος φτάνει στο βυθισμένο σκάφος στη συνέχεια και οι δύτες δένουν το καταμαράν με αυτό για να ρυμουλκηθεί στα pits.
Κατά το δεύτερο ατύχημα, δύο σκάφη συγκρούστηκαν μεταξύ τους. Η σύγκρουση ακινητοποίησε το ένα χωρίς να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα και το σκάφος ρυμουλκήθηκε χωρίς να χρειαστεί ούτε ο οδηγός να βγει από την θέση του. Το άλλο σκάφος συνέχισε τον αγώνα έκανε ένα γύρο και τερμάτισε μάλιστα πρώτο. Ήταν το σκάφος του Steve Hill. Το αξιοσημείωτο είναι ότι μόλις το σκάφος σταμάτησε μετά τον γύρο του θριάμβου στα pits άρχισε να βουλιάζει και ο Hill πήδηξε στο νερό προσπαθώντας να κρατήσει την μηχανή έξω από το νερό μέχρι να δεθεί στο γερανό.
Τα παιδιά της διάσωσης μας είπαν ότι οι οδηγοί τρέχουν χωρίς την αίσθηση του κινδύνου. Σε περίπτωση που έχουν ένα ατύχημα όμως καταβάλλονται από κατάσταση πανικού πράγμα που τους οδηγεί σε λάθος ενέργειες όπως στην παραπάνω περίπτωση που έβγαλε το κράνος του. Κάθε οδηγός που βρίσκεται σε καλή κατάσταση μετά από ένα ατύχημα δεν θέλει να απομακρυνθεί από το σκάφος του και έτσι δυσκολεύει το έργο της διάσωσης που τον απομακρύνουν δια της βίας.
Τα διαφορετικά είδη ατυχημάτων που μπορεί να συμβούν είναι:
α) το σκάφος αναποδογυρίζει σαν βαρέλι από την αριστερή ή την δεξιά μεριά
β) το σκάφος αναποδογυρίζει καθώς ανασηκώνεται η πλώρη του
γ) το σκάφος καθώς τρέχει εισχωρεί κάτω από το νερό (υποβρύχιο)
δ) ο οδηγός πέφτει αναίσθητος καθώς χτυπάει στα τοιχώματα της θέσης του οδηγού και η βάρκα δεν σταματάει
ε) σύγκρουση μεταξύ δύο ή περισσοτέρων σκαφών
στ) το σκάφος γυρίζει 360 μοίρες
ζ) αποκόλληση κάποιου μέρους του σκάφους
η) μηχανική βλάβη
θ) πυρκαγιά στο σκάφος
ι)  πυρκαγιά στα pits. Πολλές φορές φωτιά στα pits έγινε αντιληπτή από την ομάδα διάσωσης πριν από τους υπόλοιπους στην ακτή
ια) σύγκρουση σκάφους με επιπλέον άσχετο αντικείμενο. Η ομάδα διάσωσης φροντίζει να είναι η πίστα πάντα καθαρή. Αναφέρουμε ότι πέρυσι στο Νυδρί οι αγώνες σταμάτησαν για να απομακρυνθεί μια χελώνα caretta caretta.
Οι στατιστικές λένε ότι πρέπει να περιμένουμε ένα ατύχημα σε κάθε αγώνα. Το 90 - 95% όμως των ατυχημάτων αυτών δεν προκαλούν τον παραμικρό τραυματισμό στους οδηγούς. Σε ένα ποσοστό 5 - 10% οι οδηγοί τραυματίζονται ελαφρά όπως σπασμένα δάχτυλα , κοψίματα, πλευρά και σίγουρα λιγότερο από 1 % των ατυχημάτων προκαλούν σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο.
Οι φίλοι μας της διάσωσης ήταν όλοι τους στο θανατηφόρο ατύχημα που έγινε στην Αγγλία τον Μάιο σε αγώνες FORMULA 4. Όμως αναθεματίζοντας τον θάνατο αρνούνται κατηγορηματικά να αναφερθούν σε εμπειρίες τους  από αγώνες που εξελίχτηκαν μοιραίοι.
Στην Λευκάδα οι αόρατοι ήρωες πέρασαν μια αξέχαστη εβδομάδα. Εντυπωσιάστηκαν τόσο από την ιδανικότητα του κόλπου του Νυδριού για την διεξαγωγή ανάλογων αγώνων, όσο και για την φετινή οργάνωση των αγώνων. Χαρακτήρισαν την πίστά του Νυδριού την ομορφότερη που έχουν δει. Έμειναν  πολύ ευχαριστημένοι από την φιλοξενία που βρήκαν και όλοι δήλωσαν ότι θα ξανάρθουν στη Λευκάδα για διακοπές αυτή την φορά.
Εμείς που τους γνωρίσαμε από πιο κοντά τους ευχαριστούμε για όλα και θα τους θυμόμαστε.
   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου